Trening Umiejętności Społecznych-o co w tym chodzi?

trening tus

Trening umiejętności społecznych to forma pracy z dzieckiem polegająca na uczeniu i doskonaleniu umiejętności niezbędnych w relacjach z innymi ludźmi.  Zwykle dzieci uczą się tych umiejętności w grupie rówieśniczej, najpierw w przedszkolu, później w szkołach , a także oczywiście czasie wolnym. Poznawanie i respektowanie granic innych rówieśników, rozwiązywanie konfliktów, czy przyjmowanie krytyki, to tylko niektóre umiejętności, które nabywamy w drodze socjalizacji.

Trening w gabinecie terapeutycznym siłą rzeczy jest trenowaniem umiejętności w „sztucznym środowisku”, jednak w niektórych sytuacjach bywa narzędziem, która pomaga dzieciom i nastolatkom zrozumieć własne emocje i być bardziej uważnym na to co inni przeżywają, wzmocnić samoocenę, która jest niezbędna do tego aby reagować adekwatnie do sytuacji, a także radzić sobie z trudnościami,   Ponieważ głównym  założeniem TUS jest poprawa funkcjonowania społecznego młodego człowieka, zajęcia tego rodzaju głównie są kierowane do dzieci, które otrzymują diagnozę w placówkach specjalistycznych, jednak  trening TUS może pomóc każdemu dziecku, które ma trudności w różnych obszarach swojego życia, ponieważ skupia się na pracy z emocjami oraz budowaniu zdrowego poczucia własnej wartości.

Zwykle trening TUS prowadzony cyklicznie,w małych grupach, gdzie uczestnicy trenują umiejętności komunikacyjne, asertywność, umiejętność współpracy w grupie itp., a indywidualne spotkania TUS są prowadzone sporadycznie dla dzieci, którym z jakiś powodów trudno jest odnaleźć się w grupie.

W gabinecie Magnolia prowadzę  trening TUS właśnie w takiej formie.

Dlaczego zdecydowałam się na prowadzenie TUS w formie indywidualnych spotkań?

Współpraca jeden na jeden pozwala rozkwitać relacji, która sprzyja bezpieczeństwu i co za tym idzie większej otwartości dziecka. Moja autorska metoda nie opiera się na gotowym scenariuszu tylko na procesie. Czerpię z  założeń Gestaltu mówiących, że relacja rodząca się między dwojgiem ludzi jest najbardziej lecząca. Taki rodzaj współpracy pozwala na dogłębne poznanie tego, jakiego rodzaju trudności młody klient przeżywa i znalezienie  wspólnie z nim strategii, które pomogą mu je przezwyciężyć. W gabinecie używamy gier, zabaw, rysunku, ruchu, a najwięcej rozmawiamy:), bo młodzie ludzie mają ogromnie dużo do powiedzenia wielu sprawach. A gabinet jest miejscem, gdzie bez oceniania są wysłuchani i co może zadziwić niektórych – słuchają informacji zwrotnych i biorą je do serca.

Pracuję m.in.z osobami przeżywającymi  kryzys, z osobami w spektrum autyzmu, osobami transpłciowymi, z młodymi ludźmi przeżywającymi trudności w relacjach z rówieśnikami, z dziećmi postrzeganymi jako nieśmiałe i wycofane. Moja autorska metoda, którą pracuję w gabinecie  pozwala każdemu  dziecku i nastolatkowi poczuć się bezwarunkowo akceptowanym- w tym wypadku przeze mnie, co pozwala im z większą odwagą odnajdywać się w wymaganiach, które stawia przed nimi społeczeństwo w tym szkoła, zestresowani rodzice, czy rówieśnicy.

Pracę z każdym młodym człowiekiem, wspieram współpracą z rodzicami. Na każde 8 spotkań z dzieckiem, przypada min jedno spotkanie z rodzicami. Wszystko odbywa na się na zasadach obopólnej zgody,  nie zdradzam tajemnic dziecka, które nie zagrażają jego życiu i zdrowiu

O tym dlaczego spotkania z rodzicami moich podopiecznych są tak ważne, przeczytacie w kolejnym wpisie.

Jeśli Twoje dziecko przejawia zachowania, które niepokoją Cię jako rodzica – umów się na konsultację, podczas której dostaniesz wsparcie, wiedzę i dokładane informacje na temat pracy z dzieckiem i możliwości zaangażowania w pomoc Ciebie jako rodzica.

 

Aleksandra Duliban Trenerka TUS